Vaikka päivä on marraskuisen harmaa, Turun Logomossa kuhisee kuin kauneimmassa turistikohteessa. YTK-Yhdistyksen kolmas Rekrypäivä on alkamassa ja lähes sata aiheesta kiinnostunutta on asettumassa auditorioon.

Haastavin asiaosuus käydään läpi heti aluksi: Yleisen työttömyyskassa YTK:n työttömyysturva-asiantuntija Petja Eklund lataa screenille faktoja työttömyysturvasta, osa-aikaisena työskentelystä ja siitä, että aina kannattaa ottaa työt vastaan, koska kokonaistulot kasvavat. Työttömyysturvalaki on erittäin mutkikas ja vaatii valveutuneeltakin paljon ymmärrystä. Muutamia nostoja Petjan esityksestä:

- Osa-aikatyö ei estä päivärahan maksua. Se vain vähentää sen määrää.

- Vähennettyä ansiopäivärahaa voidaan maksaa kauemmin kuin 500 päivää.

- Osa-aikatyökin kerää työssäoloehtoa.

- Soviteltua pvrahaa voidaan maksaa vain, jos työntekijän työaika on valvottavissa.

-  Miksi työnteko kannattaa aina? Tulot nousevat, työttömyysriski laskee, verkostot laajenevat ja jaksat enemmän.

Valmet Automotive rekrytoi yli 1000 henkilöä

Työnhakijan näkökulmasta Rekrypäivän kiinnostavinta antia ovat työnantajat, jotka ovat paikalla kertomassa itsestään ja toiveistaan työnhakijoille. Turussa henkilöstöpalveluita tarjoavia yrityksiä oli runsaasti paikalla, esimerkiksi Adecco, Manpower, Varsinais-Suomen Apuvoima, Suomen Henkilöstötalo ja VMP. Sen lisäksi oli myös suoria työnantajia, kuten Viking Line ja Valmet Automotive.

Valmet Automotiven työtilanne Uudessakaupungissa on todella mielenkiintoinen. Yritys aikoo palkata vuoden 2017 aikana yli tuhat uutta työntekijää rakentamaan mm. Mercedes Benzejä. Tarve työntekijöille on kova ja työvoimaa tarvitaan hyvin erilaisiin työtehtäviin. ”Kokoonpanotyöhön voi hakea niin naiset kuin miehet, työ ei ole fyysisesti kuormittavaa”, muistuttaa Valmet Automotiven Juha Laitala.

Työpaikka on yleensä piilossa

Työelämävalmentaja Pilvi Nybom piti rekrypäiväläisille intensiivisen johdatuksen omien vahvuuksien tunnistamiseen ja erinomaisen CV:n tekoon. Pilvi muistutti myös mielenkiintoisesta faktasta: lähes 80 % työpaikoista on piilotyöpaikkoja, jotka eivät tule koskaan julkiseen hakuun. Siksi kannattaa olla aktiviinen ja käyttää kaikki mahdollisuudet oman CV:n jättämiseen erilaisiin järjestelmiin.

Tärkeimmät pointit Pilvin ohjeista:

• CV:n tekemisen pitää alkaa oman osaamisen tunnistamisesta

• Tunnistaaksesi vahvuutesi, tee itsellesi Vahvuus-mindmap (lue lisää Monsterin sivuilta!

• Googlaa ”infographic CV” ja ajattele CV:si aivan uudella tavalla

• CV:si on osaamistasi esittelevä markkinointi- ja myyntiesite

• CV on työnäyte työnantajalle

• Tarinat ja käytännön esimerkit avaavat osaamistasi ja vahvuuksiasi. Käytä niitä!

• Tärkeintä CV:ssä on alkuun kirjoitettu 2-3 lauseen tiivistelmä osaamisesta.

Järjestämme Rekrypäiviä myös ensi vuonna. Seuraa sivujamme ja jäsenen tiedotteita.