TYÖSUHDETIETOA

Työsuhde -osioon on koottu työelämään liittyviä perusasioita. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, kerro siitä meille. Palautteen perusteella kehitämme osion sisältöä jäseniä paremmin palvelevaksi.

Työsuhdelainsäädännön ja työehtosopimusten moninaisuuden vuoksi yhdistys ei tarjoa työsuhteisiin liittyvää juridista neuvontaa, eikä ota kantaa työehtosopimusten tulkintaan tai yksittäisiin työsuhderiitoihin.

Yhdistyksen jäsenet saavat oikeudellista työsuhdeneuvontaa puhelimitse OpusLex -asianajoverkoston lakimiehiltä. Lisätietoa täältä.

Mikäli kyse on työehtosopimuksen sisältöön liittyvistä kysymyksistä, ota yhteys alueesi työsuojeluviranomaiseen.

Työsuojeluviranomaiset (entiset työsuojelupiirit)

Työsuojeluviranomaiselta saa tietoa mm. työsuhdelainsäädännöstä, työsopimuksen tekemisestä, palkoista ja irtisanomisasioista, työajoista ja ylitöistä, työelämän tietosuojasta, vuosiloma-asioista, työehtosopimuksista tai työsuhteen päättymiseen liittyvistä asioista. Oman alueesi työsuojeluviranomaisen löydät työsuojeluhallinnon sivuilta.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Lounais-Suomen aluehallintovirasto